Laos laatste dagen en Cambodia eerste 2 dagen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu Laos laatste dagen en Cambodia eerste 2 dagen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu

Laos laatste dagen en Cambodia eerste 2 dagen

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart & Age

24 November 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

22 november vanuit ons hotel op Khong eiland per boot 2 1/2 uur gevaren over de Mekong tussen heel veel eilanden door. De bestemming was de Lipphi waterval. Een brede rotsachtige strook waar de Mekong plotseling een groot verval heeft zodat scheepvaart niet mogelijk is. Een mooi uitzicht vanaf de oever op diverse plekken. Meer dan 2 uur op de boot op een houten zitting met weinig echt leuke dingen te zien langs de oever gaat gauw vervelen. Op de heenweg gebeurde er toch nog iets spannendst. Ineens voer onze boot met 10 passagiers de modder in op de oever van een eiland. Het roer bleek gebroken en er was geen mobiel bereik. De bootsman hamerde echter een paar grote spijkers in het roer en het zaakje liep weer gelukkig. Een mooie wandeling naar de waterval en weer terug. Onze mangoshakes smaakten dan ook heerlijk na deze warme tocht. Eenmaal weer terug in ons dorp de was weer opgehaald. Zelf kun je niet gaan knoeien voor 1 US $ per kilo. De guesthouses bieden bijna allen deze wasseriijservice aan tegen deze prijs. Erg makkelijk dus. 23 november eerst met de boot de rivier overgestoken naar het vaste land. De bus moest vroeg over de nieuwe brug want deze werd die zondag feestelijk geopend. Voor we de grens naar Cambodja overgingen brachten we nog een bezoek aan de Khone Pha Pheng waterval in de Mekongrivier de grootste waterval in ZO Azië. De visumkosten waren 10 dollar hoger dan eerder aangegeven en ten opzichte van 2012 zelfs 15 dollar. Nu dus even $ 35 plus foto om Cambodia in te mogen. Laos is een rustig land, tamelijk schoon en geordend. Veel scholen gezien met schone kinderen in uniform. Door de handel met Vietnam en Thailand gaat de ontwikkeling in het zuiden snel vooruit. De SUV. Auto, s zijn dan ook talrijk. Door de lage belasting zijn de wagens hier stukken goedkoper dan in Nederland. De benzine is ongeveer iets minder dan 1 € . Veel mensen rijden een brommer op een fiets.
Toen de de grens over waren begon de ellende met de zeer slechte wegen. We moesten van bus wisselen en onze chauffeur , die 3 weken ons door Laos heeft vervoerd,werd gedag gezegd en kreeg zijn fooi.
In Cambodia zijn de wegen nog slechter dan in Laos en onderhoud wordt nagelaten door geldgebrek. Na de bruikelijke plas- en lunchstops waren we rond 4 uur in Kratie. Deze plaats ligt ook weer aan de Mekong en er was aan het eind van de dag een mooie zonsondergang. 24 november van Kratie naar de hoofdstad Phnom Penh gereden met een leuke fotostop onderweg bij een rivier. Vissersboten met netten. Gerookte vis, slangen, spinnen, verse vis etc alles wat eetbaar is eet men hier inclusief de mooiste zangvogels etc. Er is dan ook geen vogel onderweg te zien. Rond 2 uur intrek genomen in ons xxx hotel. Ouderwets maar onze kamer biedt comfort. Omdat Bart een kroon verloren was met het ontbijt zijn we op zoek gegaan naar een tandarts. Het europ dentist institute bleek in de buurt en heeft de kroon er weer opgezet tegen een tarief van $ 25. Daarna zijn we doorgelopen naar de Russische markt waar van alles, vooral kleding te koop is. Helaas viel de kroon bij het diner er weer uit na het afhappen van een stukje stokbrood. Nu maar wachten tot we thuis zijn na 14 december....Het verkeer in de hoofdstad is erg druk en de uitlaatgassen maken de lucht vuil. Als wandelaar ben je aan de goden overgeleverd. Alle stoepen staan vol met grote Suv, s. Men rijdt met de brommer ook tegen het verkeer in. Age werd dan ook bijna omver gereden. De straten worden niet schoon gehouden en het is erg vuil met veel plastic. Het is tamelijk klef en heet met wel een zonnetje. Vandaag 25 november gaan we te voet naar het Nationaal museum en bezoeken we het Paleis. Het hotel heeft ook een zwembad dat er goed uitziet. Kunnen dus einde middag het stof weer van ons af zwemmen.

• 24 November 2014 - 17:18

Gerard Slokkers:

Aan Pnom Penh bewaren we mooie herinneringen, toen wij er waren werd er 's nachts nog hier en daar geschoten en we moesten na zonsondergang dan ook in ons hotelletje blijven. Echte hotels waren er toen nog niet, alleen guesthouses, er reden nauwelijks nog auto's, buitenlanders mochten niet per trein reizen in verband met het gevaar. Dat zal nu wel allemaal anders zijn.
    In Bangkok kan je een perfecte kroon laten plaatsen, mijn broer heeft dat jaren geleden laten doen, heel goedkoop, en de kroon zit er nog muurvast in.

• 24 November 2014 - 20:51

Sylvia Wernath - OMV De Vliedlanders:

Hallo Boys! Heb ik pas je vorige verhaal op de site gezet (via Hanny) stuur je weer een verslag - hartstikke leuk! Wat vervelend van die kroon. Is het zichtbaar?nzoniet dan zou ik inderdaad wachten tot jullie thuis zijn. Zo niet dan het advies van je vorige reactie-schrijver aannemen.
    Blij dat jullie zo genieten; kword er wel een beetje jaloers van/op. Maar geen worries hierover ga door met de reisgenoegens en houdt ons op de hoogte. Groeten uit Holland