De laatste dagen langs de Mekong in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu De laatste dagen langs de Mekong in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu

De laatste dagen langs de Mekong in Laos

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart & Age

21 November 2014 | Laos, Vientiane

17 november zijn we naar het Hinboun limestone natuurpark gereden vermaard om zijn oerbossen, onderaardse grotten en rivieren. Landschappelijk heel aantrekkelijk. We hadden een eenvoudig maar erg geschikt onderdak. Heel schoon en netjes en schoenen aan binnen was verboden. Ook de wifi deed het uitstekend. 18 november s, morgens met de groep via het dorp naar het beginpunt van de Khong Lor grot gewandeld. We kregen een zwemvest aan en per boot 2 bootsmannen voor ons samen.
De boot vaart 6 km door een ondergrondse rivier en onderweg konden we de fraai belichte rotsformaties bekijken. De bootsmannen zijn uitgerust met goede schijnwerpers en hielden ons vast bij moeilijke passages. Door het lage water kwam de boot soms vast te zitten en moest er gelopen worden of geschuurd. Het was een lange zit in het donker heen en terug maar wel een mooie ervaring. Na de lunch heeft onze groep van actieven ( zelfde als met de trekking) heerlijk in de rivier gezwommen. Daarna lekker in het zonnetje gelegen op de zandige oever. De maaltijden in ons gasthouse waren van goede kwaliteit en zelfs voor ons goed te eten. Over het algemeen vind ik de gerechten waarin veel groeten verwerkt worden en de witte rijst niet zo lekker. Op 19 november zijn we naar Savannakhet gereden. Weer een busrit van 7 uur. Hobbelen en slingeren. Onderweg was alleen tijd om de Thatcher ING Han tempel te bezoeken. In tegenstelling tot Myanmar waar we in februari waren is het Buddhisme is niet zo nadrukkelijk aanwezig en er is nauwelijks een gewijde sfeer in de tempels. 20 november verder naar het zuiden met onze bus en einde middag de beroemde KHmertempel complex Wat Phu bezocht. Een hele klim naar boven gemaakt. Er waren veel Thaise monniken op bezoek wat leuk was voor de foto,s. De tempel dateert uit de 4e eeuw en de restanten zijn in vrij slechte staat. Daarna met de pont overgevaren naar Don Daeng eiland waar we moesten overnachten in een community-logde. Gelukkig hadden wij samen een plek buiten op de waranda. Ook werd gezamenlijk gegeten. Met 2 wc, s met douche is het wel behelpen. De andere ochtend rond 6 uur een wandeling gemaakt door het naastgelegen dorp. Een leuke ontmoeting in de tempel waar vrouwen de offerandes bij de priester kwamen brengen. Dit is tevens het eten voor de monniken. 21. November weer met de pont terug en naar Khong. Eiland gereden via de nieuwe brug. Het is dus nu een schiereiland. Ons hotel bevalt ons niet zo erg want we hebben geen mooie kamer. Moesten om glazen vragen en een bezem om de vloer aan te vegen. De vuile was hebben we bij de laundry afgegeven omdat we hier 2 dagen blijven. We hebben uitzicht op de Mekong en de eilanden er om heen.

• 21 November 2014 - 12:38

Rinus Raas:

Age en Bart

Is wel afzien zo,n reisje maar ja dat heb je in die landen
    Straks kunnen je lekker bijkomen op jullie tropisch eiland
    Veel plezier daar verder en hopelijk ook nog wat goede te eten

• 22 November 2014 - 12:50

Neeske:

Mooi verslag Bart. Jullie zien genoeg moois en ja de beperkingen van maaltijden(groente Bart) en sobere kamers moet je maar voor lief nemen.
    Wij hebben hier nog steeds zacht herfstweer,zon schijnt nog dus we klagen niet!!
    Ik ben benieuwd tzt naar jullie foto's en film.
    Groetjes Neeske

• 24 November 2014 - 09:51

Sylvia OMV De Vliedlanders:

Hoi Reizigers!
    Nog steeds naar de zin? Age kan je de website zien? Leuk joh je verhalen. Hanny zet ze er steeds op :)
    Lekker he dat eten! Vooral vis kan ik altijd waarderen. Wat de kou betreft, ja je kunt een deken nemen maar ook elkaar verwaremen toch???
    Geniet verder en houd ons op de hoogte.
    Groetjes vanuit het secretariaat van Corrie en mijzelf,Sylvia