Angkor Wat en Sihanoekville - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu Angkor Wat en Sihanoekville - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu

Angkor Wat en Sihanoekville

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart & Age

30 November 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Na de hoofdstad weer 6 uur over slechte en stoffige wegen naar Siem Reap gereisd. Daar weer de ons bekende omgeving in het centrum verkend. Bij de Oude Markt is niet veel veranderd sinds wij er februari 2012 ook waren. Het is veel drukker en het ziet er welvarender en verzorgder uit. De zijstraten netjes bestraat maar de hoofdwegen vol met gestalde brommers en tuk tuks. Ook veel luidruchtige muziek en veel jonge buitenlandse reizigers met beperkt budget. Lekker pizza gegeten in een Italiaans restaurant. Onderweg vroeg een jongen of wij een tuk tuk wilden en hebben we een afspraak gemaakt om tegen $ 20 ons de volgende dag bij de Angkor tempels rond te rijden. Hij stond dan ook die donderdagochtend om acht uur netjes bij ons hotel te wachten om ons mee te nemen. Eerst kaartjes gekocht bij de ingang waar er een foto van de bezoeker wordt ingescand. Tarief $ 20 pp. We bezochten onder andere de Angkor Wat, helaas niet einde middag want dan staat de zon er mooi op. De Bayontempel met de vele gezichten, de Preah Khan waar de bomen en woudreuzen door de tempels groeien. De drukte bij de tempels is groter dan in de Keukenhof op een topdag. Haast geen doorkomen aan. Dat was bij ons 1e bezoek veel rustiger. Na deze tempels was het tijd voor een break en bracht onze driver ons bij een goed Khmer restaurant. Wij wilden alleen iets drinken maar onze boy van 23 gaf aan honger te hebben en omdat we hem meenamen naar onze tafel iets te eten en drinken aangeboden. Hij heeft gesmuld van de rijst met kip en was helemaal voldaan. Hij had geen ouders meer en was door zijn oma opgevoed. Zelf had hij hard gewerkt om een eigen tuk tuk te kopen en daar leeft hij dus van. Tevens wilde hij nog wat studeren. Hij zorgde helemaal voor zichzelf. Na de lunch nog een vierde tempel bezocht en toen helemaal in het zweet weer naar ons hotel. Overdag wordt het hier 36 graden. Zaterdagochtend om 12 uur komt de tuk tukman ons weer ophalen om ons naar de luchthaven te brengen. Dat deed hij dan ook heel netjes. Bij de luchthaven kreeg hij een shirtje van Age waar hij erg blij mee was.Vrijdag 28 november hebben we ons rustig gehouden en veel uurtjes doorgebracht aan het zwembad in ons hotel. Alleen onze vlucht naar Sihanoekville bij het kantoor herbevestigd. Vrijdagavond met de hele groep gegeten en afscheid genomen van onze reisleider Thong. Hij heeft het heel goed en rustig gedaan. Een heel bescheiden en beschaafde man. Hij vliegt zaterdag weer naar zijn gezin in Luang Prabang. Zaterdag met Cambodia Ankor Air naar Sihanoekville gevlogen. Een heel comfortabele vlucht van 35 minuten. Met de bus is het 10 uur over slechte wegen. De bestelde taxi op de luchthaven stond helaas niet op ons te wachten. Dus was het even wachten en na 10 minuten kwam een jongen met onze namen aangestormd. Het smoesje slechte weg ging helaas niet op. Na 30 minuten waren we in ons hotel Tamarind. Men gaf ons kamer 20 die helemaal in een uithoek zonder uitzicht bleek te liggen. Bij de receptie een andere kamer nu nummer 14 gekregen na ingrijpen van de eigenaar. Hier hebben we een mooi uitzicht op het zwembad. De kamer ziet er erg goed uit. Airco, TV, koelkast, zitje, 2 losse bedden en mooie badkamer. Het ontbijt is redelijk. Alleen blijkt de koffie steeds niet te genieten dus gaan we over op thee. Zaterdagavond een 1e wandeling langs het strand gemaakt. Onze indrukken zijn gemengd. Soms veel herrie en kariokebars, soms gezellige zitjes op het strand. Veel locals die met elkaar eten.
Vandaag zondag 30 november gaan we het strand verder verkennen. De regenbui gisteren heeft niet veel afkoeling gebracht. Het is drukkend heet. Groetjes Bart en Age.

• 30 November 2014 - 09:53

Gerard Slokkers:

Mooi verhaal weer. Wij hebben het Angkor complex circa 12 jaar geleden bezocht, het was toen paradijselijk rustig. We hebben toen afgesproken met 2 jongens, elk met een brommer, en we zaten achterop de brommer en hebben de hele dag rondgereden, ook naar een ver verwijderde tempel waar het toen nog gevaarlijk was omdat de Khmer Rouge nog in de buurt zat. Toen de avond viel werd het daar een beetje eng en de brommerjongens reden met grote vaart over een bar slechte weg terug naar bewoond gebied. We zaten helemaal onder de rode modder toen we weer in het guesthouse waren. We wilden toen ook graag naar Sihanoukville, maar we mochten als buitenlander niet met de trein mee en uit navraag bleek zelfs dat Sihanoukville voor buitenlanders gesloten was. Het is daar wel veranderd sindsdien. Zit de kroon er nog op?

• 30 November 2014 - 10:14

Rudi:

Ha Bart en Age
    Leuk te lezen dat jullie nu eindelijk mooi weer hebben. Ben je lekker de opblaaseendjes aan het uitlaten?
    Wij gaan nog even as dinsdag een weekje naar GC voordat het werken gaat starten

Geniet ervan en rustig met eten en drinken he?!

mvg

rudi

• 30 November 2014 - 13:08

Sylvia Smit OMV De Vliedlanders:

Hoi Age en Bart!
    Leuk verhaal weer. Heb je foto's gemaakt van die tempels? Ben wel benieuwd. Geniet van de warmte. Hier nevelig, koud en zuur. Maarja we zijn toch morgen in December berland, dus niet klagen zou ik zeggen.
    In gedachten loop ik mee langs de zee (was vanmorgen in HvH guur grauw weer) en ik ben jaloers op jullie mooie wer. Neem een lekkere duik en geniet. Tot de volgende nieuwsbrief. Groeten vanuit Holland

• 30 November 2014 - 15:31

Ruud:

Mooi verhaal weer iedere keer heel afwisselend.
    Geniet er lekker van.
    Xxxxxx Ruud

• 01 December 2014 - 13:20

Neeske:

Weer een mooi verslag Bart. Ik neem aan dat we straks weer de foto's en films van Age kunnen zien.
    Zo te lezen beleven jullie van alles en is er een hoop te zien. Hier alles rustig,jullie huis staat er nog en geen gekke dingen gezien tot nu toe.
    Lekker vriezend weer

• 01 December 2014 - 13:21

Neeske:

De helft van mijn reaktie is weggevallen maar ik schreef nog: geniet nog van de warmte!
    Groetjes Neeske

• 01 December 2014 - 13:33

Nelleke:

Gezellig jullie vakantiebelevenissen te lezen. Nu lekker uitrusten en van de zon genieten. Hier is het weer niks aan.....
    Ik zie jullie foto's wel op FB!