Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu

Negombo

Door: Age

Blijf op de hoogte en volg Bart & Age

14 Maart 2015 | Sri Lanka, Negombo

Goed aangekomen in Sri Lanka, gistermiddag hadden we meteen al onze eerste tropische regenbui, net toen we op het punt stonden een strandwandeling te maken. Vandaag zaterdag 14 maart als eerste uitje naar de vismarkt geweest, deze ligt aan het strand, de boten worden hier gelost en meteen wordt de vis doorverkocht.
Het wordt nog gedaan zoals dat al jaren gebruikelijk was, de kleine visjes worden op het strand in de boten uit de netten geplukt.
Soms aan particulieren maar ook voor de groothandel.
Er is een speciale afdeling fileren, daar wordt vis aangeboden die meteen schoongemaakt en in moten gehakt wordt.
Deze mannen zijn er heel bedreven in.
Ook voor het binnenland wordt er vis klaargemaakt. Dit gebeurd soms door de vis twee dagen in de pekel te zetten en daarna te drogen, deze vis wordt vooral gebruikt in het binnenland en blijft 6 maanden goed, handig voor de gezinnen die geen koelkast bezitten.
Op de terugweg en Hindu tempel bezocht, wij zijn terug gaan lopen naar het hotel en onderweg nog even de RK kerk in geweest.
Deze streek is voornamelijk Katholiek wel bijzonder in dit land.
Vanavond hebben we een barbeque ergens buiten bij een visser, ben benieuwd.
Wordt vervolgd.

• 14 Maart 2015 - 11:25

Gerard Slokkers:

Op de vismarkt zijn we ook geweest. Toen wij er waren, waren de handelaren wat in paniek omdat een visser een dolfijn had gevangen en in stukken had gehakt. En een dolfijn aan land brengen mag niet (''innocent fish'', zeiden de handelaren, terwijl het geen vis is), want die is ook in Sri Lanka beschermd.
    De hele kuststrook van Negombo tot de zuidpunt van SL is grotendeels katholiek. Dat komt door de Portugezen, die met elk schip dat die kant op ging een pater jezuiet mee stuurden. De Hollanders van de VOC die daarna kwamen lieten het maar zo. Die kwamen niet om het geloof te brengen, maar alleen om geld te verdienen. De VOC bouwde wel kerken voor de eigen dienaren en hun nakomelingen, verwekt bij de lokale bevolking. Die gemengde bevolkingsgroep, de ''burghers'', is voor het grootste deel na de onafhankelijkheid verdwenen (verjaagd). De kerken zijn er nog wel.
    Veel plezier verder!

• 14 Maart 2015 - 12:50

Rinus En Jos:

Hoi Åge en Bart

Goed om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen
    Ondanks de regen zal de temperatuur zeker goed zijn
    Dus geniet lekker van de vis daar en een heerlijke barbecue
    Veel plezier daar en we kijken weer al jit naar jullie volgende verhalen

Groetjes
    Rinus en Jos.

• 14 Maart 2015 - 15:26

Sylvia Smit:

Dag Age en Bart, Goh dat was weer een leuk stukje. Lekker tropische regenbui gehad? Wij een ijskorrelige regenbui. Ben beetje jaloers op jullie hoor!
    Henk T. heeft afgezegd neen hij deed niet mee; ben nu op zoek naar ene Henk de Vries. Hoop he te vinden.
    Maar no worries genieten jullie maar van Srilanka; wij genieten van de verhalen. Enjoy yourselves!
    Sylvia

• 16 Maart 2015 - 13:49

Neeske:

Weer leuk om jullie verhalen te lezen! Jullie hebben een goede start qua weer op die ene regenbui na maar ik denk dat de temperatuur prima is.
    Ja,een hoop geschiedenis is daar wel,interessant om te zien.
    Age zal wel weer mooie films maken dus daar kunnen we ons weer op verheugen.
    Ik ben weer terug uit Engeland en houd het huis e.d in de gaten,jullie fijne reis verder!