5 december Sinterklaas in de tropen - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu 5 december Sinterklaas in de tropen - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu

5 december Sinterklaas in de tropen

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart & Age

05 December 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Zondag 30 november eerst de naaste omgeving verkend. In het weekend is het altijd drukker dan normaal in een vakantie oord en dat is ook hier te merken. Hele groepen Cabodjanen zitten onder afdakjes met elkaar te eten of te drinken. Bier is de favoriete drank hier. Wij houden het op mango shake (Bart) of coconut shake (Age). Heel lekker fris maar door de suiker ook tamelijk voedzaam. Op de promenade is het erg druk maar langs het strand kun je overal heerlijk in luie stoelen zitten of er zijn strandbanken. Meestal met een parasol, want het is in de zon niet uit te houden. Het zwembadwater in ons hotel is rond de 33 C. Dus niet echt om op te frissen. Het zeewater is ook erg lauw en na regenbuien is het water troebel. Het blijft lang ondiep als je in zee gaat. We zitten zelf op het Ochheuteal Beach, wat na 40 minuten lopen langs een verlaten achterland overgaat in het Otres Beach. Hier is het veel rustiger en staan de strandtentjes pal aan het strand. Veel packpackersactiviteiten hier. Bij ons gaat het strand over in Serendipity Beach met een looppad langs het strand met s, avonds veel drukke tenten met luide muziek. Vanaf de pier loopt er een weg naar Sihanoukville waar het strandtoeristen zich het eerste heeft ontwikkeld. We zijn woensdag naar SV gelopen in 45 minuten. Erg warm in de zon op het heetst van de dag. Bart heeft het Seeing Hands Massage instituut bezocht en een massage geprobeerd. Blinde mannen doen daar het massagewerk. De kosten $ 6 per uur. Je doet je kleren uit en daarna krijg je een soort blauwe pyamabroek aan. Echt masseren doen ze niet maar meer drukken op de noodzakelijke plekken. Ik was er niet kapot van, maar het was een leuke ervaring. Age heeft in de stad naar een supermarkt gezocht om een potje Nescafé te kopen. We maken zelf veel eigen koffie ook in ons hotel The Tamarind want de koffie is niet te pruimen. Verder is het ontbijt goed en er is voor Cambodiaanse begrippen veel keus. Gelukkig kunnen we zo nu en dan ook lekker aan het zwembad zitten en even in het lauwe water bijkomen van de hitte. Overdag meestal rond 36 C. Tamelijk veel buien vooral s, avonds en in de nacht. 4 december hadden we uren lang aan het einde van de dag een hevig onweer en veel regen. Ook ovërdag soms bewolkt. Maar als we het weer thuis lezen zijn we toch blij dat we zo heerlijk buiten alles kunnen doen en aan het einde van de middag is het heerlijk toeven aan zee. Er zijn veel ongelukkige bedelaars die de hele dag lopen te bedelen. Ook moeders met kleine kinderen tot laat in de avond. Het barst van de massagesalons, restaurantjes en boekingskantoren. Er lopen veel dames die je willen masseren. Lukt dat niet dan misschien je nagels van handen of voeten knippen. Lukt dat niet dan is er nog wel een haartje in het oor te veel volgens de dames. Ze bouwen het gesprek soms erg geraffineerd op. Soms ook wel lachen geblazen.
Wij hebben liever een man als masseur zeggen we dan. Zijn jullie dan Gay?. Ja.... En je bent van ze af. Er rijden ook veel te veel tuk tuks rond. Telkens vraagt er wel een man of je geen tuk tuk wilt. Maar we lopen alles, goed voor de conditie. Maandag jl eerst via skype een afspraak gemaakt met de tandarts van Bart want zijn kroon ligt er nog steeds af. Gelukkig geen pijn of andere narigheid behalve dat zijn darmen al enige tijd te ijverig zijn. Vandaag is het 5 december dus Sinterklaas. Voor ons geen boterletter of marsepein of speculaas, maar een stukje cake bij een Zwitsers guesthouse gehaald bij de koffie. De sfeer vanavond aan het strand was meer een oudejaarsviering met vuurwerk, lantarens die men met een kaarsje erin op laat boven zee en veel afschieten van vuurpijlen. Ik denk dat het een soort Boeddhistisch Nieuwjaar is. We kopen maandag met de boot te gaan varen langs een paar eilanden om ook te snorkelen. Tot nog toe is het weer niet optimaal voor deze activiteit maar de weerberichten geven beter weer aan met nog hogere temperaturen. Al onze lezers wensen we natuurlijk een heel gezellig Sinterklaasviering. Wij hopen dat de goede Sint weer goed mag rijden. Dit voor zover jullie natuurlijk nog wat doen aan het kinderfeest. Maar ook gezellig op de koffie gaan bij elkaar is ook al leuk. Wij beginnen al een beetje af te tellen naar 10 december wanneer we weer naar Bangkok vliegen. Groetjes aan allemaal en geniet van het Sinterklaas lekkers.

• 05 December 2014 - 21:33

Sylvia Smit OMV De Vliedlanders:

Dag Age en Bart
    Heerlijk he die warmte! Na wat licht koude dagen en natuurlijk een "griepje" meegekregen van familie is het nu Sinterklaasavond met ja hoor wederom regen.
    Maar jullie zonige avonturen doen me helemaal opklaren. Ik herken dat natuurlijk wel van toen -> toen ik op Curacao woonde. Ik hoorde mijn moeder steeds rond de feestdagen zeggen: Oh lieve Heer aat me aub in Holland dood gaan. Want niets is zo geestdodend dan altijd die koperen ploert boven je kop. Voor de jeugd was het best lekker, zwemmen en feesten enz.
    Maar jullie genieten van de vakantie en doe het maar heel goed hoor want de dagen vliegen voorbj en voor dat jullie het weten zitten jullie weer hier in ons kikkerlandje:)
    Bedankt weer voor ullie verhaal; hij komt op de site. Tot het volgende stukje. Genietze. Groetjes van mij Sylviaj