t/m 16 november 2014 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu t/m 16 november 2014 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bart & Age Belonje/Posthumus. - WaarBenJij.nu

t/m 16 november 2014

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart & Age

16 November 2014 | Laos, Vientiane

Woensdag 12 nvember was ik dus jarig. Heel veel felicitaties ontvangen via FB of mail. De hele dag n de bus over de Slangenweg naar Phonsavan. Antiek hotel met mooie hoekkamer en zelfs warm water aan de wastafel. s, Avonds verrast met een verjaardagstaart van Sawadee voor de hele groep. Leuke geste van de reisorganisatie. De plaats ligt hoog dus in de nacht koud zodat een extra deken nodig was. Overdag donderdag over de Vlakte der Kruiken prachtig weer. Mooi heuvellandschap met dennen en op 4 plaatsen dus de Stenen kruiken. Veel schade door hevige bombardementen tijdens de Vietnaamoorlog. Het gebied heeft er erg door geleden en de kraters verraden de bominslagen. De hulzen liggen nog als souvenir bij de hotels. De wandeltocht van enkele uren was erg mooi en we hebben er erg van genoten. Vrijdag vroeg op om in 5 uur naar Vang Vieng te rijden met de bus. Onderweg een lunch met een broodje tonijn !!. Verder een stop bij een meer waar veel kramen met gedroogde vis stonden. Deze plekken lenen zich dus voor leuke foto,s In de middag in Vang Vieng een boottocht gemaakt over de rivier langs het Karstgebergte. Onderweg veel kano, s en back-packers drijvend in bandjes op de rivier. Trouwens, we komen steeds meer back packers tegen omdat Laos een erg goedkoop land is. De jongelui kunnen al rond 4 Eurp overnachten en het eten is ook erg goedkoop. Verder veel ouderen zoals wij, Zaterdagochtend weer verder naar Vientiane de hoofdstad van Laos. in de middag tijd voor een excursie met een mini-van naar het Buddhapark. Ondanks de kitsch toch een leuk park om te zien. De daar aanwezige monniken maken de foto, s kleurrijker. zondag 16 november met de tuk tuk naar de Pha that Lueng. Een stoepa met daaromheen 3 mooie tempels. Veel foto, s gemaakt oa een liggende Buddha. Daarna de tuk tuk ons laten afzetten in het centrum bij het Paleis en de What Pra Keo en de What Sisaket. Daar een kaarsje aangestoken en een leuk gesprek gehad met een monnik van 25 jaar. Hij had jaren pijn in de buik die doortrok naar de rug. Omdat het hospitaal onbetaalbaar is voor hem wordt er dus niets aan gedaan. Ook kon hij zijn ouders die in het noorden wonen niet jaarlijks bezoeken omdat dit te kostbaar is. In Myanmar zie je veel meer monniken en tempels dan in Laos. De hoofdstad grens aan de de rivier de Mekong met aan de overkant Thailand. Er rijden hier heel vette grote 4-wieldrives en er zijn heel veel autodealers onderweg te zien. Morgen reizen we weer 7 uur met de bus naar het Hinboun Natuurpark. We vinden de busreizen wel erg lang en vermoeiend. Vooral ook omdat de wegen erg slecht zijn en regelmatig wordt aan de weg gewerkt en verbreed.

• 17 November 2014 - 09:54

Sylvia:

Hallo Bart/Age!!

Dit was dus weer een inspannende en heftige reis. Ik heb bewondering voor jullie (uithoudingsvermogen) :)
    Ach die arme monnik - hebben jullie hem advies gegeven of geholpen?? Maar toch wel knap van deze monnik om al zo lang pijn te verdragen (??).

Maar als ik het goed begrepen heb genieten jullie volop! Beetje "jaloers" ben ik wel, maar..............gun jullie van ganser harte deze heerlijke vakantie en thanks for dividing the news with us.

Groeten vanuit de vereniging and enjoy!!